ניתוב להוויה לוגו ללא כיתוב

אֲנִי וְהַשִּׁיטָה

שמי שולמית צ'ייקובסקי, מורה לשיטת אלכסנדר. גרה ומלמדת בנס ציונה. את ההתפתחות המקצועית שלי בחיי התחלתי כמעצבת ומייצרת אופנה. במקביל לעיסוק זה פעלתי בתחום של רישום וציור, עיצוב פנים ואדריכלות לצד הקמה וניהול של חברה פרטית מצליחה.

החיים הדינמיים המלאים באתגרים ובגירויים ל 'עשיית יתר' וההתפתחות המהירה בעידן בו אנו חיים, הובילו אותי לחיפוש אחר מענה למכאובים כרוניים שפיתחתי בשרירי הצוואר, כתף, זרוע וכף יד ימיני. כאבים אשר נבעו מהעומסים בהם הייתי שרויה. חיפשתי, שאלתי, למדתי והתנסיתי במספר שיטות טיפול אלטרנטיביות אשר נתנו מענה נקודתי וזמני. הכאב תמיד חזר והסימפטומים גברו. 

כאשר פגשתי את שיטת אלכסנדר, ידעתי כי זהו התחום בו אני מעוניינת להמשיך ב התפתחות אישית ומקצועית בחיי.

למרות שהגעתי דיי סקפטית, לאחר מספר שעורים בודדים, הבחנתי ב"קסם" שנעשה וזה הרגיש לי כ"נס" גדול. זה קרה כשפגשתי את מורתי הראשונה ג'וד ונקרט ומאז ועד היום סקרנותי לא יודעת שובע.

סקרנות שהובילה אותי להמשיך לגלות ולהתפתח ומתוך רצון להעביר את הגילוי הייחודי הזה הלאה, הצטרפתי לקורס להכשרת מורים בישראל. בשנת 2006 הוסמכתי כמורה לשיטת אלכסנדר, הלכה למעשה, לאחר 4 שנות לימוד אינטנסיביים שנערכו 4 ימים בשבוע בקורס להכשרת מורים בניהולו של מאיר עמית. מאז אני ממשיכה ללמוד וללמד את שיטת אלכסנדר בחדרה, בנס ציונה, בקורסים להכשרת מורים, ובכל וריאציה מתאימה אחרת.

אמנם, השיטה תורמת רבות לטיפול בבעיות שעל פניו מופיעות כמכאובים פיזיים אך האימונים בטכניקה מחייבים עבודה בו זמנית גם ברמה המנטלית, פיזית ונפשית, לכן שיטת אלכסנדר מספקת מענה שהוא הרבה מעבר לפתרון בעיה פיזית כזו או אחרת. התלמיד לומד את עצמו על עצמו ומתפתח בכל הרמות – הגוף הנפש והרוח. במסעו של מגלה השיטה, פרדריק מאטיאס אלכסנדר, בזמן שפיתח את הטכניקה, הוא התייחס אל האורגניזם האנושי כאל שלמות פסיכו פיזית. הוא הבין כבר אז בתחילת המאה העשרים, כי האדם בנוי ממכלול של מערכות המושפעות ומשפיעות אחת על השנייה. ולכן לא ניתן לטפל בבעיה נקודתית/בתופעה מבלי לטפל קודם בסיבה, במערכת "הפיקוד הראשוני" שבאדם.

שיטת אלכסנדר מלמדת לגלות את ה"כלי" שבאדם המאפשר להבחין מוקדם יותר ב "לא מתאים" ומאמנת את התלמיד להגיב אחרת לגירויים האין סופיים הקיימים בסביבתו ובהתאם למציאות המשתנה. אני יכולה להעיד על עצמי כי מעבר לעובדה שהאימונים בטכניקה בלמו ואף מונעים התפתחות של מחלת מפרקים – דלקת מפרקים ספחתי – Psoriatic arthritis, הם טיפלו בבעיות מערכת העיכול, ורטיגו, אנמיה, כאבי ראש ויותר מכל התגובות האמוציונליות שלי התמתנו מאוד מה שיצר שינוי משמעותי בהתנהלות היומיומית שלי ובהתמודדות עם אתגרי החיים.

טיפול בשיטת אלכסנדר
טיפול בשיטת אלכסנדר
טיפול בשיטת אלכסנדר

מַהִי שִׁיטַת אָלֶכְּסַנְדֶּר ?

"70 פנים לתורה" – כך גם הניסיון לתאר את השיטה. הסיבה לכך נמצאת בעובדה כי זוהי שיטה חווייתית ואינה ניתנת להבנה שכלתנית.
שיטת אלכסנדר משתייכת במהותה לתחום החינוך ולמדעי ההתנהגות. 

כאשר אדם פונה אל השיטה כאל שיטה טיפולית, אנו מסבירים לו כי זוהי שיטה חינוכית המביאה לתוצאות ריפוי. מגלה השיטה פ.מ. אלכסנדר, שלא מצא מענה ברפואה הקונבנציונלית, הבין כי יש משהו בהתנהגות שלו הגורם לסימפטום ממנו סבל. הוא פיתח טכניקה בה האדם לומד את עצמו על עצמו.
במהלך השיעורים, ( באמצעות שיקוף, מגע מכוון, הנחיות מילוליות ותוך כדי שיפור ההבחנה החושית) לומד התלמיד את תגובותיו המורגלות שאינן מתאימות ושם לרוב מתחיל השינוי.
פרנק פירס ג'ונס, פרופסור ללימודים קלאסיים. בהרצאתו "ללמוד כיצד ללמוד" (1972) Body Awareness in Action, מציג את הרעיון באמצעות הדימוי הבא: "כשאתה מתבונן לראשונה דרך מיקרוסקופ או טלסקופ אתה נאלץ, אם אתה מוכן לקבל את עצת חושיך, לבחון מחדש את תפיסותיך לגבי היקום החיצוני לך. אלכסנדר גילה דרך להשתמש בידיו כך שיוכל להעניק לאדם חוויות המחייבות אותו לבחון מחדש את רעיונותיו הן לגבי עצמו והן לגבי היקום החיצוני לו… "

הריפוי בשיטת אלכסנדר הוא תוצאה של התייחסות בעיקר לסיבה ופחות לסימפטום.
הסיבה, עפ"י גילוייו של אלכסנדר, נמצאת במנגנון הבקרה הקיים באדם, אשר משתבש לאורך השנים וזאת לרוב כתוצאה מחינוך- הדעות הקדומות המקובעות בתלמיד, אמונות טפלות שיש לו, מושגים מסולפים שבהם משתמש התלמיד ואינסטינקט העדר. עפ"י שיטת אלכסנדר, משהו בהתנהגות היומיומית, בתגובות לגירויים האינסופיים, גורם לצבירה של מתח מיותר במערכות השרירים, בעיקר בשרירי הצוואר. את עודף המתח הזה לומד התלמיד להפחית, במהלך השעורים והאימונים בטכניקת אלכסנדר ולממש באורח חייו.

למעשה ניתן לומר כי שיטת אלכסנדר מלמדת טכניקה לאימון מעשי בשינוי התגובה, מתגובה מורגלת שאינה מתאימה, לתגובה מודעת שקולה בהתאם למציאות המשתנה.
כאשר משתפר השימוש במנגנון "הפיקוד הראשוני" – משתפרת היכולת לדייק את הבחירות שלנו, משתפרת היכולת להתגבר על ה"ייצר הרע" כפי שאלכסנדר כינה ה "Pattern"  שבאדם ולהתגבר על הרגלי התגובה הפחות חיוביים והמשבשים. נעשה שימוש מבוקר יותר בעצמנו, בהתנהגות שלנו ביננו לבין עצמנו וביננו לבין הסובבים אותנו.
אותם עומסים, המשפיעים על מערכת שרירי הצוואר, הקיימים אצל כל אדם "נורמלי" בתרבויות השונות, כאשר לומדים להפחית בהם ע"י חשיבה (הנחיות מילוליות מכוונות ) תוך כדי הפעולה – מתקיים השיקום. ההפחתה באה ליידי ביטוי תוך כדי פעולה, בכל תחומי החיים המתקיימים באורח חייו היומיומי של האדם, זה רק עניין של מינון. כאשר המאזניים תקינים יש לנו את היכולת לשקול בצורה מתאימה יותר: איך? מתי? כמה? עם מי?….

" המנטלי והפיזי שזורים זה בזה בסבך כזה שאיננו יכולים להתייחס לאחד מבלי להתייחס לאחר…"(פ"מ אלכסנדר)

הלמידה בשיטת אלכסנדר הינה למידה חווייתית ומשלבת עבודה בתנועה ודיבור המלווה במגע קל, מכוון ומעורר. הלמידה מתקיימת במפגש פרטני של מורה – תלמיד וההתפתחות בה הינה התפתחות אינדיבידואלית בכל הרמות – גוף נפש רוח.

למי מיועדת השיטה?

לרוב מגיעים לקבל שעורים בשיטת אלכסנדר כדי לטפל במכאובים ובסימפטומים רבים כמו: כאבי גב, כאבי צוואר, כאבים כרונים, כאבי מפרקים, מחלות מפרקים (arthritis), כאבי מפרק האגן, כאב מקרין לרגל כתוצאה מדלקת בעצב הסיאטיקה (sciatica), מחלות שרירים פברומאלגיה, פרקינסון, כאבי ראש, בעיות אסטמה ואלרגיות שונות, גמגום, בעיות שלד כמו עקמת ופריצת דיסק, בעיות קול, צרידות ועוד סימפטומים רבים שבחלקם כרוניים ובחלקם נגרמו כתוצאה מפציעה, ו/או מומים מולדים לצורך שיקום ולמניעת נזקים משניים כתוצאה משימוש לקוי הנובע מנכות. פונים אל השיטה גם כאלה שסובלים מכאבים פיזים שנוצרו כתוצאה מהתמודדות עם מצבים ריגשיים קשים כמו: אובדנים, פרידות, נתמכי פוסט טראומות, חרדות וכדומה. 

בעידן של ימינו, העידן הטכנולוגי, הרבה מן התופעות הם תוצאות של עומסים הנגרמים במקצועות המרבים בישיבה ממושכת כמו עבודה מול מחשב, קופאים וקופאיות, מפעילי מכונות בתעשיה, עבודה בקו הרכבה אלקטרוני, רפואת שיניים, טכנאי שיניים, מזכירות, פקידות וכדומה.. כמו כן גם כאלה שעבודתם כרוכה בעמידה ממושכת.

יחד עם זאת, השיטה מסייעת גם לאלו המעוניינים לשפר את יכולות הביצועים שלהם מתחומי עיסוק מגוונים כגון: *אומניות הבמה כמו: זמרים, שחקנים, מוסיקאים, רקדנים, להטוטנים. *אומניות לחימה: קארטה, ג'וג'יטסו וכדומה, *ספורט: רוכבי אופנים, שחקני גולף, אצנים, אקרובטיקה ועוד. זאת לצורך מימוש הפוטנציאל הגלום באדם.

התלמיד לומד את כישוריו וגם את מגבלותיו, משקם, משפר ומתנהל יותר על פי מה שמתאים לו ופחות על פי מה שהסביבה מכתיבה.

השיטה מתאימה לכל מי שמעוניין לדייק יותר את כישוריו בכל תחומי החיים ולשפר את איכות חייו בכל גיל ובכל שלב.

מִיהוּ אָלֶכְּסַנְדֶּר ?

פרדריק מאטיאס אלכסנדר, נולד בשנת 1869 בעיירה טזמניה שבאוסטרליה. את מחקריו וגילויו הוא התחיל בסוף המאה התשע עשרה, כשכבר פיתח קריירה של קריין שייקספירי באומניות הבמה, וזאת מתוך צורך אישי שלו למצוא מענה למצוקת קול שהופיעה אצלו בזמן המופע. תופעת צרידות שחזרה על עצמה שוב ושוב לאחר כמה ניסיונות טיפול שהציעה לו הרפואה הקונבנציונלית.

זה התחיל בחשיבה יוצאת דופן שהייתה אופיינית לו ובשאלה החכמה ששאל את הרופא המטפל שלו:
"האין זה הוגן, אם כך, להסיק שהבעיה נגרמה ממשהו שעשיתי באותו ערב כשהשתמשתי בקול ?" וכשהרופא המטפל הסכים אתו אך היה מספיק כנה להודות כי לא יוכל לומר לאלכסנדר מה גרם לבעיה, הסיק פ"מ אלכסנדר כי יהיה עליו למצא את התשובה בעצמו. "המשהו" הזה, הוא זה שהוביל אותו למסעו אל הלא נודע.
מחקריו, גילוייו וניסוייו נערכו במשך מספר שנים בהם פיתח טכניקה ייחודית הקרויה על שמו ומאז תחילת המאה העשרים מסייעת לאנושות ברחבי העולם. המיוחד בה זה הפשטות שבה סוג של גאונות שבפשטות
אלכסנדר חיי עד שנת 1955. הוא הקדיש את חייו להנחלת הטכניקה ואף הספיק להקים קורסים להכשרת מורים באירופה ובארה"ב ובכך הצליח להנחיל את השיטה לדורות שבאו אחריו. מאז ממשיכים ללמוד וללמד את התפתחות הטכניקה בישראל וברחבי העולם.

דילוג לתוכן