הַכְשָׁרַת מוֹרִים
לונדון - הקורס הראשון להכשכרת מורים לטכניקת אלכסנדר
לולי ווספלד, חולת פוליו שזכתה לפגוש את השיטה, מספרת בספרה 'האיש והשיטה': "משנסתיימה סדרת השעורים הראשונה שלי עם אלכסנדר ב – 1929 חזרתי לארה"ב למשך שנתיים. במשך תקופה זו חסכתי כסף ושקלתי ברצינות את האפשרות לחזור לקורס. מעולם לא היה קורס כזה ולא היה ברור אם אפשר להכשיר מורים לטכניקה. אולי זה בכלל בלתי אפשרי והידע הזה יהיה נחלתם הבלעדית של אלכסנדר ואחיו?…"
ובכל זאת, בפברואר 1931 הוקם הקורס הראשון להכשרת מורים לשיטת אלכסנדר, ברחוב אשלי פלייס 16 בלונדון, בהנחייתם של פ.מ. אלכסנדר ושל אחיו א.ר. אלכסנדר.
הגרעין הראשן ל "חינוך מחדש"
פ"מ אלכסנדר הכשיר כ- 80 מורים. בקישורים הבאים ניתן לקרא על חלק מהמורים הראשונים שהוכשרו היו:
מרג'ורי בארלו – Margorie Barlow (אחייניתו של פ.מ. אלכסנדר),
ד"ר ווילפרד בארלו – Wilfred Barlow (בעלה של מרג'ורי),
מרג'ורי ברסטו – Margorie Barstow,
מרגרט גולדי – Margaret Goldie (מיס גולדי),
אריקה סשומן וויטקאר –,Erika Schumann Witaker
אירן טאסקר – Irene Tasker,
לולי ווסטפלד – Lulie Westfeldt ,
פטריק מקדונלד – Petrik Macdonald,
וולטר קרינגטון –Walter Carrington ,
פגי וויליאמס – Peggy Williams ,
פרנק פירס גונס – Frank Pires Jones,
פטר סקוט – Pitter skate ועוד.
רבים מבין המורים שהוכשרו, המשיכו דרכו של פ"מ אלכסנדר, פיתחו סגנונות עבודה וזרמים שונים, ויחד עם זאת שמרו על מכנה משותף אחד.
בנוסף הקימו קורסים להכשרת מורים באירופה, בארה"ב, באוסטרליה, בקנדה, ביפן וברחבי העולם. חלקם גם כתבו ספרים ומאמרים רבים אודות השיטה, והכשירו דורות של מורים ומורות לשיטת אלכסנדר ברחבי העולם כולו וכמובן גם בישראל.
הישראלים
הקורס הראשון להכשרת מורים בישראל, הוקם בשנת 1975בירושלים על ידי שמואל נלקן (עליו השלום), שזכה אף הוא למגע ידו של פ"מ אלכסנדר, והוכשר כמורה לשיטת אלכסנדר בלונדון, בקורס של פטריק מקדונלד.
כמו כן, מורים ישראלים נוספים עוד הספיקו ללמוד אצל פטריק מקדונלד עצמו, וחלקם אף הוכשרו כמורים על ידי מורים אחרים שהוסמכו על ידי פ"מ אלכסנדר עצמו, כמו: וולטר קרינגטון, פטר סקוט, פרנק פיר ג'ונס, שרינגטון, מרג'ורי ברסטוו, מיס גולדי ועוד. מה שיצר אסכולות שונות ותרם תרומה גדולה להתפתחות השיטה בישראל.
כיום קיימים לא מעט מורים המלמדים את הטכניקה גם "בשפה העברית" באופן פרטני, ומקנים אותה לתלמידים רבים בארץ וברחבי העולם, וכמובן גם בקורסים להכשרת מורים לדורות הבאים.
ישנם מורים ישראלים שנהלו/לימדו בקורסים בארצות אחרות כמו: שוויץ – יהודה קופרמן, גרמניה – דן שומרון, לונדון – מישה מגידוב, יפן – ריקה כהן, יפן – יחזקאל (חזי) עין שי ועוד.
כל הקורסים המנוהלים בעולם מאוגדים בארגונים והעמותות השונות. בכולם קיימים תקנון (ברור ומאושר מראש) על פיו פועלים בקורסים. הארגון הגדול והראשון שהוקם בלונדון בשנת 1958נקרא ארגון ה STAT-, אליו מסונפים רוב ארגוני המורים השונים הקיימים בעולם כולל ישראל. כל מורה שהוסמך בקורסים השונים מקבל תעודה בינלאומית ומוסמך ללמד את השיטה בכל מקום בעולם.
בישראל יש כמה אסכולות וסגנונות הוראה. הרבה מורים בארץ למדו תחת האסכולה של פטריק מקדונלד. מסלול ההכשרה הינו אינטנסיבי ומתקיים ארבעה ימים בשבוע במשך 3 שנים.
למרות שסביבת המגורים שלי דאז הייתה בראשון לציון, אני בחרתי ללמוד בנתניה בקורס להכשרת מורים של מאיר עמית. קורס מגוון אשר לרוב לומדים בו עפ"י האסכולה של וולטר קרינגטון, פטר סקוט, זאב תדמור, יהודה קופרמן, וזאת בנוסף לאסכולה של פטריק מקדונל.
במסגרת הארגונים השונים בארץ ובעולם מתקיימים מפגשי מורים, סדנאות, השתלמויות וכנסים שנתיים בהם ממשיכים המורים לפתח ולהתפתח כל הזמן.
יכולות הבמה עם שיטת אלכסנדר
כפי שכבר ציינתי אלכסנדר היה שחקן, קריין שהיה מקריא מחזות שייקספיריות והוא פיתח את הטכניקה בגלל מצוקת קול שהופיע אצלו באמצע המופע. לאחר שפיתח את הטכניקה הוא חשב שהיא נועדה לעזור בעיקר לאנשי הבמה אך עד מהרה גילה שלמעשה היא מתאימה לכל אדם.
אומנים רבים בארץ ובעולם אשר פנו אל שיטת אלכסנדר כדי לקבל מענה לבעיה כזו או אחרת ברמת השלד מצאו שיש בשיטה הרבה מעבר לבעיה שלדית ו/או שרירית ובחרו אף להצטרף לקורסים להכשרת מורים כדי לקבל ערך מוסף לארגז הכלים שלהם בתחום האמנות.
במסגרת היותי בכנס בינלאומי שנערך בברלין פגשתי לא מעט אומנים כאלו שמספרים עד כמה שיטת אלכסנדר עזרה להם לממש את הפוטנציאל הגלום בהם. וכמה זה עוזר להם בתחום המקצועי ובאורח חייהם.
בקישורים הבאים ניתן לראות חלק קטן מביצועים של אמנים שונים שהם גם מורים לטכניקת אלכסנדר. מאחורי כל אמן כזה יש סיפור חיים מיוחד בפני עצמו.
הכנר על הגב
קאורדינציה אלכסנדרונית
מופע קברט עם ז'יל רולמן על הכינור, שרה ראסל בפסנתר, רקדניות דניאלה פיילק וקסניה ווולפגנג וייזר האקרובטיקה. כולם מורים לטכניקת אלכסנדר וגם אמנים המשתמים בטכניקה תוך כדי ביצוע, תוך כדי החיים.
ז'יל רולמן מוסיקאי ומורה לטכניקת אלכסנדר- תאום של מספר פעולות פיזיות של ידיים רגלים וחשיבה בו זמנית – מימוש היכולות הגלומות באדם.